Thuiszorg druk in de weer met ontslagen COVID-19 patiënten
today19 april 2020
Nu dagelijks heel wat mensen het ziekenhuis mogen verlaten, neemt de drukte bij de thuiszorg toe. Dat zegt Frans Loos, adjunct hoofdverpleegkundige van het Wit-Gele Kruis Genk-noord. “Heel wat van die mensen heeft nog zorg nodig en die mensen komen dan bij de thuisverpleging terecht.”
“We hebben de handen in elkaar geslagen met andere thuiszorg instanties. Er is geen concurrentie meer onderling en dat is een uniek gegeven. De werking is wel helemaal anders. Momenteel rijden er twee groepen uit, verpleegkundige die bij onze huidige patiënten langsgaan en verpleegkundige die enkel bij COVID-19 patiënten langsgaan. Op die manier is de veiligheid gegarandeerd, zegt Frans op de radio.
“Daarnaast hebben we ook een maatschappelijke functie de dag van vandaag. Als we zien dat patiënten of hun familie de maatregelen niet volgen, wijzen we hen daar graag op. In hun eigen belang maar ook in dat van ons als verpleegkundigen.
De Babbellijn gaat vanaf maandag alle 70-plussers uit Houthalen-Helchteren contacteren voor een gesprek. Dat initiatief zette Zorg Houthalen-Helchteren deze week op poten. Het moet de oudere generatie uit hun isolement houden en hun noden in kaart brengen. "We hebben een team samengesteld van medewerkers uit het Zorgbedrijf en een aantal vrijwilligers die vanaf maandag gaan bellen. Ze gaan een babbeltje slaan om te horen hoe het met hen gaat, en […]