Het verborgen gevaar van corona: “Amper symptomen, maar wel besmet”
today10 oktober 2020
Afgelopen week kwam het coronavirus voor onze radiozender MFY heel dichtbij. Zes van de veertien vrijwilligers raakten besmet. Wat opvalt? Velen van ons voelen zich niet echt ziek en vertonen amper symptomen. “Dat is zeker niet zonder gevaar”, zegt dokter Nele Guion van het Sint-Fransiscusziekenhuis in Houthalen-Helchteren.
“Vooral jongere mensen hebben vaak amper klachten”, vertelt Guion. “Zo besmetten ze onbewust hun ouders of grootouders. Voor die mensen is het virus veel gevaarlijker. Zeker als ze al aan een andere aandoening zoals diabetes of reuma lijden.”
“Het beste is om zelfs bij lichte symptomen naar de huisarts te bellen. Zij kunnen op basis van de raadgevingen van de overheid beslissen of je getest moet worden. Als je dan positief test, kunnen we ook onmiddellijk je omgeving verwittigen en testen.”
“In het Sint-Fransiscusziekenhuis zijn er momenteel iets meer besmettingen dan een maand geleden”, zegt Guion ten slotte. “We kunnen deze golf tot nu toe nog aan. Tijdens de eerste golf werden we echt overspoeld. Toen hebben we andere afdelingen moeten vrijmaken om coronabedden te plaatsen. Dat is nu niet het geval.”
“Ik ben al heel blij dat er alweer zoveel mensen terug waren, we mogen ons heel gelukkig prijzen dat er telkens mensen bereid zijn om naar ons te komen luisteren.”, een tevreden uitspraak van zanger Geert Vanloffelt van de muziekband De Geest, die na een hele lange tijd terug een optreden mochten doen in de Zomerbar in Genk. Minder ambiance Het was voor Geert en zijn bandleden toch speciaal om […]